EKONOMIK ZŁOTĄ SZKOŁĄ 2023
        w rankingu PERSPEKTYW
europejska
karta
mobilności

Menu Główne

Lekcje z ekonomią - "Złote Szkoły NBP"

Spis treści

 --------------------------IV Edycja-------------------------

LEKCJE Z EKONOMIĄ

w ramach 4 edycji Programu Złote Szkoły NBP

"Historia złotego polskiego" to temat realizowany przez p. Annę Pogorzelską na lekcji historii z uczniami klas pierwszych i drugich.  Założeniem nauczyciela było szczegółowe omówienie znaczenie pieniądza na początku dziejów Polski oraz po wprowadzenie złotówki polskiej oraz odniesienie się do czasów współczesnych. Zdefiniowano pojęcie pieniądza i gotówki. Krótko omówiono rodzaje pieniędzy wykorzystywanych w obiegu płatniczym w Polsce piastowskiej. Kolejnym krokiem było porównanie zasad posługiwania się pieniędzmi dawniej oraz współcześnie - tu nawiązano do nominałów obowiązujących środków płatniczych. Podczas lekcji uczniowie korzystali z prezentacji poświęconych historii pieniądza w Polsce na przestrzeni wieków. https://prezi.com/s82ywd-twwi4/historia-polskiego-pieniadza/  https://prezi.com/jcv2xkv5grkd/historia-polskiego-zotego/. Uczniowie obejrzeli również filmik "Mikołaj Kopernik  banknot polimerowy i moneta NBP" , z którego dowiedzieli się o możliwości zakupu okazów kolekcjonerskich.

 "Obieg gotówki w gospodarce"- ten temat realizowały p. Katarzyna Palenceusz, p. Aneta Buśko oraz p. Joanna Mądra  na lekcjach z przedmiotów zawodowych. Uczniowie i uczennice podczas lekcji poznali  podstawowe funkcje Narodowego Banku polskiego – bank emisyjny, bank banków, bank państwa. Dowiedzieli się że NBP, ma wyłączne prawo do emitowania znaków pieniężnych. Zostało wyjaśnione pojęcie znaków pieniężnych. Omówiono historię pieniądza oraz zabezpieczenia jakie mają polskie banknoty. Uczestnicy lekcji dowiedzieli się w jaki sposób Narodowy Bank Polski zabezpiecza stały dostęp do gotówki. Zapoznano również uczniów z obszarami działania Narodowego Banku Polskiego w Polsce w ramach obrotu gotówkowego oraz uczestnikami krajowego obrotu gotówkowego, poza bankiem centralnym i bankami komercyjnymi.

 

prezentacja: POBIERZ/URUCHOM

Pan Tomasz Borawski w ramach lekcji z ekonomią zrealizował temat: Polski złoty w obiegu od 100 lat. NBP- jego funkcja emisyjna.


Chemia na straży złotego to temat lekcji zrealizowanej przez p. Annę Mielnicką na lekcji chemii.  Podczas lekcji wykorzystano quiz do  sprawdzenia wiedzy uczniów na temat NBP. Nauczyciel omówił zadania NBP oraz obiegowe środki płatnicze w Polsce . Uczniowie oglądali zbiór monet, których używano kiedyś oraz film o banknocie i monecie wydanych na cześć patrona szkoły. W kolejnej części lekcji próbowano odpowiedzieć na pytanie z czego są zrobione monety. Uczniowie określają: barwę monet, czy monety są przyciągane przez magnes i czy reagują z kwasami. Zaprezentowano animację o monecie 1 groszowej. Nauczyciel omówił stopy metali użyte do produkcji monet oraz przeprowadził doświadczenie porównania aktywności metali.

prezentacja: POBIERZ/URUCHOM

Podczas lekcji techniki pracy w hotelarstwie zaprezentowano funkcję pieniądza jako środka wymiany za pomocą którego dokonuje się płatności za usługę. Fragmentem lekcji były dwie scenki rodzajowe – płatność za usługę hotelową w związku z wyrejestrowaniem się z hotelu  (procedura check out). W jednej ze scenek płatność realizowano gotówką ,w drugiej zaprezentowano płatność bezgotówkową. Lekcje przygotowały i zrealizowały p. Renata Lubas oraz p. Magdalena Kolenda.

 


  --------------------------III Edycja-------------------------

Lekcje z ekonomią o tematyce „Poznajemy Bank Centralny” w ramach III edycji Programu Złote Szkoły NBP były realizowane na różnych przedmiotach.

Na lekcji geografii uczniowie pod kierunkiem p. Anny Pogorzelskiej zajęli się tematyką znaczenia banku centralnego w gospodarce Polski.
W jaki sposób bank centralny dba o stabilność cen dowiesz się z filmiku z zasobów Internetu: Czym jest bank centralny i w jaki sposób realizuje swoją funkcję? https://www.youtube.com/watch?v=NmI4JqqdTEA

Temat Bank Centralny był przedmiotem rozważań na lekcji Działalność przedsiębiorstwa. Uczniowie pod kierunkiem p. Joanny Mądrej poznali funkcje banku centralnego oraz zasady, na jakich realizowane są transakcje między bankami komercyjnymi. Uczniowie dowiedzieli się również czym są stopy procentowe i jaka jest ich rola. Podczas lekcji skoncentrowano się na zadaniu banku jakim jest utrzymanie stabilnego poziomu cen. Prezentacja: "Bank centralny"

Czym są plastikowe pieniądze to temat realizowany pod kierunkiem p. Pauliny Borys na lekcji chemii. Uczniowie dowiedzieli się dlaczego produkowane są pieniądze polimerowe, jakie mają właściwości, zalety. Poznali historię wprowadzenia banknotów polimerowych na świecie oraz nominał 20 zł wyprodukowany przez NBP z okazji 550 urodzin Mikołaja Kopernika. Wzbogaceniem lekcji był filmik z zasobów Internetu: „Mikołaj Kopernik” banknot polimerowy i moneta NBP
https://youtu.be/gcT56a6nvFs

Pani Aneta Nartowicz na lekcji prawa zrealizowała temat: Korzystam z aktu prawnego - ustawa o Narodowym Banku Polskim. Jako cel lekcji określono: wykorzystanie posiadanej wiedzy i umiejętności z przedmiotu prawa do poznania nowych treści z zakresu ekonomii, wyjaśnienie czym jest NBP, nazwanie celów i funkcji NBP, nazwanie organów NBP i realizowanych zadań, umiejętność dopasowania zadań do poszczególnych organów NBP, omówienie budowy aktu prawnego, rozwijanie umiejętność pracy w grupie. Podczas lekcji uczniowie podzieleni na grupy otrzymują przygotowane różne fragmenty ustawy o Narodowym Banku Polskim dla 6 grup (grupy wybrane zgodnie z kolorem kartki) oraz karty z pytaniami. Uczniów zapoznają się z fragmentem ustawy i przygotowują wspólnie odpowiedzi na 5 pytań . Podczas pracy wykorzystano metodę „Uczył Marcin Marcina” (uczę się z innymi a później uczę innych). Uzupełnieniem wiedzy jest film temat „Wprowadzenie o NBP” https://www.youtube.com/watch?v=QSAab1LerME. Podsumowaniem lekcji jest quiz na platformie Kahoot (10 pytań jednokrotnego wyboru). Ostatnim elementem lekcji jest odpowiedź zwrotna od uczniów, czego nauczyli się na lekcji. Do tego celu wykorzystano aplikacji Mentimeter - uczniowie wpisywali po 3 odpowiedzi. 


--------------------------II EDYCJA --------------------------

W ramach II edycji Programu Złote Szkoły NBP lekcje z ekonomią były realizowane na różnych przedmiotach.

Z czego zrobione są pieniądze”  dowiedzieli się uczniowie podczas lekcji  chemii. Lekcję przygotowała i prowadziła p. Paulina Borys.

Na lekcji historii uczniowie pod kierunkiem p. Anny Pogorzelskiej omawiali znaczenie pieniądza w gospodarce starożytnej z analogią do współczesnej Polski.

 

 prezentacja: Pieniądz w starożytnym Rzymie

prezentacja: Jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej

Procent składany to temat, którym zajęli się uczniowie na lekcji matematyki pod kierunkiem p. Ewy Olszewskiej.

O skutkach nadmiernego zadłużania się rozmawiała p. Joanna Mądra z uczniami na lekcji z działalności przedsiębiorstwa.

Pani Katarzyna Osiekowicz podczas lekcji organizacji sprzedaży oraz zajęć z wychowawcą  przybliżyła uczniom temat: Gotówka jako powszechnie akceptowana metoda płatności.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej to temat zrealizowany przez p. Annę Danilczuk na lekcji sprzedaży towarów.

Bardzo dziękujemy nauczycielom za pomoc w realizacji tego zadania.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.