EKONOMIK ZŁOTĄ SZKOŁĄ 2023
        w rankingu PERSPEKTYW
europejska
karta
mobilności

Menu Główne

Debata szkolna

Spis treści

DEBATA

 "Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna"

 

Debata szkolna w ramach programu Złote Szkoły NBP została przeprowadzona trzykrotnie (w dniach 27 i 28 luty 2024). Temat debaty to : ,,Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”.

Na powyższy temat dyskutowały dwa zespoły uczniów: zespół ,,Tradycjonalistów” (5 uczniów) oraz zespół ,,Nowoczesnych” (5 uczniów). Debatę prowadziło dwóch uczniów -  moderatorów.

Na początku debaty moderatorzy powitali uczestników: uczniów, nauczycieli, dyrekcję. Moderatorzy zapoznali uczestników z tematyką debaty i wyjaśnili, że debata będzie prowadzona w formie ,,za i przeciw”. Pierwsze 30 minut debaty poświęcono na dyskusję między zespołem Tradycjonalistów, a Nowoczesnych. Debata rozpoczęła się od pytania prowadzących: ,,czym dla was jest pieniądz?”.

W dalszej części dyskutowano na temat zalet i wad obrotu gotówkowego i bezgotówkowego. Każda ze stron miała odmienne zdanie na ten temat. Tradycjonaliści przekonywali, iż systemy gotówkowe są skuteczniejszym systemem płatniczym. Nowocześni uważali,  że systemy bezgotówkowe są przede wszystkim szybsze

Kolejny etap to dyskusja na temat skuteczności systemu płatniczego.

Następnie  uczestnicy dyskusji rozmawiali o tym jak skomplikowany jest obiegu systemu gotówkowego jak i bezgotówkowego. Tradycjonaliści przedstawili zalety obiegu pieniądza tradycyjnego z uwzględnieniem roli NBP. Nowocześni podnieśli, iż pieniądz tradycyjny – gotówkowy narażony jest na fałszerstwa, przytaczając tutaj historię Bojarskiego i problemy bankowe we Francji.

Ostatnim elementem debaty były zabezpieczenia pieniądza gotówkowego jak i bezgotówkowego.

Debata zakończyła się wypowiedziami podsumowującymi przedstawicieli obu zespołów oraz wypowiedziami moderatorów.

Prowadzący podziękowali przedstawicielom drużyn, uczestnikom, za udział w debacie.

Podczas debaty na auli na telebimie wyświetlana była prezentacja na której pokazywano: dane statystyczne dotyczące pieniądza gotówkowego, strukturę systemu płatniczego, wzory banknotów, sylwetki projektantów banknotów, systemy zabezpieczeń, przykłady zniszczonych banknotów itp. Prezentacja stanowiła uzupełnienie graficzne do przytaczanych wypowiedzi.

POBIERZ/URUCHOM


 --------------------------III EDYCJA - 2022-2023-------------------------

„ROLA BANKU CENTRALNEGO W GOSPODARCE” – DEBATA SZKOLNA

16 marca 2023 r. odbyła się w auli szkolnej debata w ramach III edycji Programu „Złote Szkoły NBP”. Głównym tematem debaty była „Rola banku centralnego w gospodarce”.
W dyskusji wzięli udział wybitni eksperci: Pani dr Agnieszka Ertman – pracownik naukowy, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Ekonomii i Finansów, Pani Ida Stefanowicz – pracownik białostockiego oddziału NBP, Pan Adam Zdanowicz – przedsiębiorca. Debata miała formę dyskusji moderowanej. Moderatorami byli uczniowie klasy IV b – Jakub Gryka i IV e – Piotr Korneluk. W debacie wzięli udział uczniowie klas I, II i IV.

Eksperci odpowiadali na pytania zadawane przez moderatora oraz uczniów. Uczestnicy debaty dowiedzieli się jaką rolę odgrywa Narodowy Bank Polski w walce z inflacją, dlaczego NBP reaguje również na deflację,  w jaki sposób NBP wpływa na równowagę w gospodarce, czy gospodarka miałaby szansę funkcjonować bez banku centralnego, dlaczego  decyzje Narodowego Banku Polskiego są również ważne dla przedsiębiorców, czy Narodowy Bank Polski mógłby nadrukować tyle pieniędzy aby każdy miał tyle ile potrzebuje.

Krótkim przerywnikiem w trakcie dyskusji był „bank skojarzeń”, czyli próba odpowiedzi na pytanie z czym uczniom kojarzy się Narodowy Bank Polski. Skojarzeń było wiele, m.in. bank banków, bank państwa, stopy procentowe, Rada Polityki Pieniężnej, inwestycje, pieniądze, inflacja, bank emisyjny, operacje otwartego rynku, odsetki, rata kredyt, stopa rezerw obowiązkowych, stopa referencyjna czy bony pieniężne NBP.

Debata została zorganizowana przez uczniów naszej szkoły wchodzących w skład Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Fotorelację oraz nagranie z debaty przygotował uczeń klasy IV b Jakub Jarońko.


-------------------------II edycja-------------------------

3 marca 2022 r. w auli szkolnej odbyła się debata Bezpieczni w finansach osobistych zorganizowana w ramach II edycji Programu „Złota Szkoła NBP”. Celem głównym debaty była odpowiedź na pytanie „Co to znaczy dbać o bezpieczeństwo własnych finansów?”. Debata miała formę dyskusji moderowanej. Do debaty jako ekspert została zaproszona Pani dr Agnieszka Ertman - pracownik naukowy Uniwersytetu w Białymstoku, Wydział Ekonomii i Finansów. Moderatorami debaty były Ambasadorki Edukacji Ekonomicznej ZSHE – Julia Sendrowska z klasy IIIf oraz Agnieszka Szyszko z klasy IIIc. W ożywionej dyskusji wzięli udział uczniowie klas trzecich.

WNIOSKI Z DEBATY:

debata

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.